sábado, 29 de junio de 2019

Aniversarios Fotografía / Anniversaries Photography (CCXXXIX) [Junio / June 23-26]

Todos los aniversarios de Junio aquí / All anniversaries for June here.
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El 23 de Junio es el cumple de

Lilo Raymond, fotógrafa estadounidense nacida en 1922 en Frankfurt, Alemania.
Huyó del régimen nazi cuando tenía 16 años. Se instaló en Manhattan, donde se convirtió en parte de la escena artística bohemia de Greenwich Village, ocupando diversos puestos de trabajo como modelo de artista, camarera y profesional del tenis. Encontró su visión poética cuando estudió con el legendario fotógrafo e impresor de arte David Vestal en la Photo League. Comenzó a exhibir su trabajo en varias galerías en la década de 1970, y en sus últimos años se mudó al Valle de Hudson.

"Cuenco de limones / Bowl of Lemons", 1976. Photography West Gallery

Los momentos que Raymond captura en sus fotografías son normales, pero poseen una pureza extrema y poco habitual. Aparentemente los objetos ordinarios parecen tener una vida aparte de su utilidad. Esta otra vida es la que celebran las fotografías de Lilo Raymond. Una y otra vez, en medio de entornos sencillos, domésticos, se producen transformaciones, transformaciones en las que los objetos ordinarios parecen de repente investidos de un destino estético.

"Cama sin hacer / Unmade Bed". Photography West Gallery
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 34,3 × 23 cm., 1972

Estas fotografías de almohadas y sábanas, en su simplicidad, en su distribución altamente tonal de blancos y grises, son intensamente atmosféricas y, en su delicadeza, comprenden límites lineales que manifiestan una certeza gráfica, que comparten con otras fotografías de Lilo Raymond. La luz no llama la atención sobre los objetos en sus fotografías, sino que los objetos proporcionan superficies sobre las cuales la luz actúa. Y ya sea la luz reveladora de la mañana, donde se encuentran las ilusiones varadas de la noche, o la luz purificadora del mediodía, que brilla sobre la pulcra autoridad de un utensilio aislado o sobre la escrupulosa disposición de la fruta sobre una mesa, siempre es límpida.
Murió en 2009.

"Sin título / Untitled", gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 27,9 x 35,3 cm., 1983
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)

On June 23 is the birthday of

Lilo Raymond, American photographer born in 1922 in Frankfurt, Germany.
She fled the Nazi regime when she was 16 years old. She settled in Manhattan, where she became part of the bohemian Greenwich Village art scene, taking various jobs as an artist’s model, waitress, and tennis pro. She came to find her poetic vision when she studied with the legendary photographer and fine art printer David Vestal at the Photo League. She began exhibiting her work at various galleries in the 1970s, eventually moving to the Hudson Valley later in life.

"John & Yoko", gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 27,94 x 35,56 cm., 1980. 1stdibs

John Lennon en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]

The moments that Raymond captures in her photographs is ordinary, but it possesses an extreme, uncharacteristic purity. Seemingly ordinary objects appear to have a life apart from their utility. This other life is what Lilo Raymond’s photographs celebrate. Again and again, in the midst of plain, domestic settings, transformations occur, transformations in which ordinary objects seem suddenly invested with an aesthetic destiny.

"Cama / Bed", Stratford 
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 22,5 x 34 cm., 1972. Bukowskis

These photographs of pillows and sheets, in their simplicity, in their highly nuanced distribution of whites and grays, are intensely atmospheric, and in their frail, understand linear boundaries they manifest a graphic certainty, which they share with other Lilo Raymond photographs. Light does not call attention to objects in her photographs so much as objects provide surfaces over which and upon which light performs. And whether it is the revealing light of morning, where the beached illusions of night are encountered, or the cleansing light of noon, which shines upon the neat authority of an isolated utensil or upon the fastidious arrangement of fruit on a table, it is always limpid.
She died in 2009.

"Flores silvestres / Wild Flowers", 1992. Photography West Gallery


El 24 de Junio es el cumple de

Flip Schulke, fotógrafo estadounidense nacido en 1930 en Cornish, New Hampshire.
Uno de los principales fotoperiodistas de la nación, Flip Schulke pasó décadas relatando los triunfos y tragedias de la vida estadounidense. Comenzó a tomar fotografías como estudiante de secundaria en New Ulm, Minnesota, donde adquirió su apodo distintivo "Flip" por su interés inicial en la gimnasia. Después de graduarse de Macalester College en St. Paul, se estableció en Florida, donde pasó parte de su infancia.
Después de enseñar por un corto tiempo en la Universidad de Miami, Flip lanzó su carrera como fotógrafo independiente trabajando para la revista Life y muchas otras publicaciones importantes de Estados Unidos y Europa. Cubrió la revolución cubana de Fidel Castro, lanzamientos espaciales, huracanes y destacados animadores y atletas de la época.

"Dr. Martin Luther King Jr."
Martin Luther King Jr. escuchando en un encuentro de la Conferencia Sureña de Líderes Cristianos (SCLC), en un restaurante de Atlanta. La SCLC es una organización por los derechos civiles formada por MLK tras el éxito del boicot de autobuses de Montgomery /
Martin Luther King Jr. listens at a meeting of the SCLC, the Southern Christian Leadership Conference, at a restaurant in Atlanta. The SCLC is a civil rights organization formed by Martin Luther King after the success of the Montgomery bus boycott.
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 14" x 11"
Atlanta, Agosto / August 28, 1963 © Flip Schulke/CORBIS. NAACP

Martin Luther King en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]

Ya en 1956 comenzó a cubrir el movimiento emergente de derechos civiles en el Sur. Su larga amistad con el Dr. Martin Luther King Jr., forjada durante la larga noche que condujo la lucha de la nación por los derechos civiles en la década de 1960. Su valiente papel como fotógrafo ha sido relatado en "The Race Beat", una historia ganadora del Premio Pulitzer de periodistas que cubrían el movimiento de derechos civiles, y en varias películas documentales.
La colección personal de Flip de 11,000 fotografías del Dr. King y su familia, que ahora se encuentra en la Universidad de Texas, es la más grande del mundo. Registró más de medio millón de imágenes durante su vida y ganó casi todos los premios de fotografía. Varias de sus fotografías han sido citadas como las más llamativas y memorables del siglo XX.
Además de su poderoso trabajo en la crónica de los derechos civiles, Flip creó imágenes indelebles del presidente John F. Kennedy, el boxeador Muhammad Ali y los astronautas en los primeros años del programa espacial. También fue un pionero en la fotografía submarina, viajando alrededor del mundo con Jacques Cousteau y otros exploradores para capturar la belleza de la vida bajo el mar.
Permaneció como fotoperiodista activo hasta su muerte en 2008.

"Alí bajo el agua / Ali Underwater, Miami, 8/1961", gelatinobromuro de plata /
gelatin silver print, 122 x 183 cm., 1961 © Flip Schulke. Michael Hoppen Gallery

Mohamed Ali en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]

On June 24 is the birthday of

Flip Schulke, American photographer born in 1930 in Cornish, New Hampshire.
One of the nation’s premier photojournalists, Flip Schulke spent decades chronicling the triumphs and tragedies of American life. He began taking photographs as a high school student in New Ulm, Minnesota – where he acquired his distinctive nickname “Flip” from an early interest in gymnastics. After graduating from Macalester College in St. Paul, he settled in Florida, where he had spent part of his childhood.
After teaching for a short time at the University of Miami, Flip launched his career as a freelance photographer, working for Life magazine and many other major U.S. and European publications. He covered Cuban revolution of Fidel Castro, space launches, hurricanes, and leading entertainers and athletes of the time.

"El reverendo Dr. Martin Luther King Jr. hablando en un mítin en Mississippi /
The Rev. Dr. Martin Luther King Jr. speaks at a Mississippi rally", 1966 © Flip Schulke/CORBIS. UU World

As early as 1956, Flip began to cover the emerging civil rights movement in the South. His long friendship with Dr. Martin Luther King Jr., forged during an all-night conve the nation’s struggle for civil rights in the 1960s. His courageous role as a photographer has been recounted in The Race Beat, a Pulitzer Prize-winning history of journalists covering the civil rights movement, and in several documentary films.
Flip’s personal collection of 11,000 photographs of Dr. King and his family, now housed at the University of Texas, is the largest in the world. He shot more than half-a-million images during his lifetime and won almost every award in photography. Several of his photographs have been cited as among the most striking and memorable of the 20th century.
In addition to his powerful work chronicling civil rights, Flip created indelible images of President John F. Kennedy, boxer Muhammad Ali and astronauts in the early years of the space program. He was also a pioneer in underwater photography, traveling around the world with Jacques Cousteau and other explorers to capture the beauty of life under the sea.
He remained an active photojournalist until his death in 2008.

"Cassius Clay entrenando en una piscina en el Hotel Sir John de Miami /
training in a pool at the Sir John Hotel in Miami", 1961. Website


El 25 de Junio es el cumple de

Sid Grossman, fotógrafo, maestro y activista social estadounidense, nacido en Manhattan en 1913.
Era el hijo menor de Morris y Ethel Grossman. Asistió al City College de Nueva York y trabajó en un equipo de la calle WPA. En 1934 comenzó lo que se convertiría en la Photo League con el cofundador Sol Libsohn. Grossman desempeñó numerosos roles a lo largo de la existencia de Photo League (1936–1951), incluidos los de educador, administrador, autor de reseñas, editor de Photo Notes y fundador de Chelsea Document (1938-1940), una denuncia de edificios obsoletos y condiciones de vida deficientes en un vecindario de Nueva York.

"Oklahoma, 1940s"
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 9 1/2" x 13 1/8", impresa en / printed 1940s
Howard Greenberg Gallery © Estate of Sid Grossman

Se alistó el 6 de marzo de 1943 y sirvió en el Sexto Ejército en Panamá durante la Segunda Guerra Mundial. Las fotografías de 1940 de Grossman sobre la actividad sindical llevaron a las investigaciones del FBI y a la inclusión en la lista negra de la Photo League como un frente comunista en 1947. En 1949 abrió una escuela de fotografía en Provincetown, Massachusetts, aunque continuó viviendo y enseñando en Nueva York durante parte del año.
La ironía, tal vez la tragedia, de la vida de Sid Grossman, fue que cuanto más se alejó de la política radical, doctrinaria, "subversiva", más lo perseguía el gobierno de los Estados Unidos y los grupos a los que pertenecía. Aunque la fecha real de su ingreso en el Partido Comunista no se conoce, su membresía nunca fue cuestionada. En 1936 su apodo en la Photo League era "Comisario" por su dogmática oposición al esteticismo de algunos de los miembros.

"Sin título / Untitled, 1940s"
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 7 1/2" x 9 1/2"
Howard Greenberg Gallery © Estate of Sid Grossman

Hay otra ironía con respecto a Grossman. Dirigió talleres en la Photo League, el asentamiento de St. Henry St., el Harlem Art Center y, en privado, en la ciudad de Nueva York y en Provincetown, durante casi veinte años. Los fotógrafos a los que enseñó fueron muchos, entre ellos Lou Bernstein, Lisette Model, Walter Rosenblum, Louis Stettner, Helen Gee, Arthur Leipzig (quien según está registrado llamó a Grossman "probablemente el maestro más fantástico que he conocido") y Leon Levinstein. Sin embargo, el propio Grossman dijo: "No soy en absoluto un instructor en sentido clásico". Insistía en que sus estudiantes asumieran la responsabilidad de hacer algo por sí mismos. Según el curador del Museo Judío Mason Klein, "Grossman insistió cada vez más en la idea de estar en el mundo de una manera particular, relacionarse con cierta conciencia como fotógrafo y una conexión con la cámara de tal manera que los fotógrafos se cuestionaran quiénes eran". Uno tenía que "vivir para la fotografía", transformándose y liberándose, para convertirse en un buen fotógrafo.
Grossman murió de un ataque al corazón en 1955. Su libro, Viaje al cabo, en coautoría con Millard Lampell, se publicó póstumamente, en 1959.

"Aparcero moribundo / Dying Sharecropper", Lost Colony, Misuri / Missouri
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 33,7 x 22,5 cm., 1940 © Estate of Sid Grossman
Museum of Modern Art (MoMA) (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

On June 25 is the birthday of

Sid Grossman, American photographer, teacher, and social activist, born in Manhattan in 1913.
He was the younger son of Morris and Ethel Grossman. He attended the City College of New York and worked on a WPA street crew. In 1934, he started what would become the Photo League with co-founder Sol Libsohn. Grossman played numerous roles throughout the Photo League's existence (1936–1951) including educator, administrator, reviewer, editor of Photo Notes and founder of Chelsea Document (1938-1940), an indictment of obsolete buildings and substandard living conditions in a New York neighborhood.

"Sin título (ventanas de apartamentos y tendederos) / Untitled (apartment windows and wash lines)"
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 9" x 7", 1940.
Colección / Collection Pérez Art Museum Miami. Hyperallergic © Estate of Sid Grossman.

He enlisted on March 6, 1943 and served in the Sixth Army in Panama during World War II. Grossman's 1940 photographs of labor union activity led to FBI investigations and the blacklisting of the Photo League as a communist front in 1947. In 1949, he opened a photography school in Provincetown, Massachusetts, although he continued to live and teach in NYC part of every year.
The irony – perhaps the tragedy – of Sid Grossman's life was that the further he removed himself from radical, doctrinaire, “subversive” politics, the more the U.S. government persecuted him and groups to which he belonged. Even though the actual date of his joining the Communist Party is not known, his membership in it was never in doubt. In 1936, his nickname at the Photo League was “Commissar” for his dogmatic opposition to the aestheticism of some of the members.

"Arkansas (granjero y caballo / Farmer and Horse), 1940"
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 8 1/8" x 7 1/2"
Colección / Collection Pérez Art Museum Miami. Hyperallergic © Estate of Sid Grossman.

There is an additional irony regarding Grossman. He conducted workshops, at the Photo League, the Henry St. Settlement, the Harlem Art Center, and privately in NYC and Provincetown, for almost twenty years. The photographers he taught were many – including Lou Bernstein, Lisette Model, Walter Rosenblum, Louis Stettner, Helen Gee, Arthur Leipzig (who is on record as calling Grossman “probably the most fantastic teacher I ever knew”) and Leon Levinstein. Yet Grossman himself said, “I am not an instructor in any classical sense.” He insisted that his students take on the responsibility for making something of themselves. According to Jewish Museum curator Mason Klein, “Grossman increasingly insisted on the idea of being in the world in a particular manner, engaging with a certain consciousness as a photographer, and connecting to the camera in ways that made photographers question who they were.” One had to “live for photography,” in effect transforming and liberating oneself – in order to become a good photographer.
Grossman died from a heart attack in 1955. His book, Journey to the Cape, coauthored with Millard Lampell, was published posthumously, in 1959.

"Oklahoma, 1940", gelatinobromuro de plata montada sobre panel /
gelatin silver print mounted on board, 10 3/4" x 12". Colección / Collection Pérez Art Museum Miami
Hyperallergic © Estate of Sid Grossman


El 26 de Junio es el cumple de

Sarah Angelina "Angie" Acland, fotógrafa aficionada inglesa nacida en Oxford en 1849, conocida por sus retratos y por ser pionera de la fotografía en color.
Sus contemporáneos le atribuyeron la inauguración de la fotografía en color "como un proceso para el viajero aficionado", gracias a las fotografías que tomó durante dos visitas a Gibraltar en 1903 y 1904.
Cuando era niña, Charles Lutwidge Dodgson (también conocido como Lewis Carroll) la fotografió con su amiga Ina Liddell, la hermana de Alice Liddell. El crítico de arte John Ruskin le enseñó arte, y ella también conoció a varios de los prerrafaelitas. Incluso asistió a Dante Gabriel Rossetti cuando pintaba murales en la Oxford Union.
A los 19 años conoció y fue influenciada por la fotógrafa Julia Margaret Cameron. Hizo retratos y fotografió paisajes. Por ejemplo, tomó un retrato del primer ministro William Gladstone durante una visita suya a Oxford. Al morir su madre en 1878, Sarah se convirtió en ama de llaves de su padre en la casa de la familia en Broad Street hasta su muerte en 1900.

"Gitanos españoles / Spanish Gypsies", Gibraltar, 5/1903. The People of Gibraltar
Museo de historia de la ciencia / History of Science Museum (Oxford, Reino Unido / UK)

Comenzó a experimentar con la fotografía en color en 1899. Su obra temprana la realizó utilizando los procesos de color de Ives Kromskop y Sanger Shepherd, en los que se tomaban tres fotografías separadas a través de filtros rojo, verde y azul. En 1903 visitó a su hermano, el almirante Acland, en su casa de Gibraltar. Tomó fotografías del Europa Point desde Europa a África, fotografías de la flora en la residencia del Almirante, The Mount y el autor y ornitólogo Coronel William Willoughby Cole Verner. En 1904 expuso en la Exposición Anual de la Real Sociedad Fotográfica de Gran Bretaña con 33 copias a tres colores bajo el título "El hogar del quebrantahuesos / The Home of the Osprey, Gibraltar".

"Coronel / Colonel William Willoughby Cole Verner"
Jardines de / Gardens of The Mount, Gibraltar, 1903
Museo de historia de la ciencia / History of Science Museum (Oxford, Reino Unido / UK). EuropaSur

Más tarde usó el proceso autocromo de los hermanos Lumiere, introducido en 1907. En su vida posterior a la muerte de su padre, y hasta su muerte en 1930, vivió en Park Town, al norte de Oxford, tomando allí muchas fotografías a color. También visitó y fotografió ampliamente en la isla atlántica de Madeira, en el Reid's Hotel, al oeste del centro de Funchal.
Fue miembro de la Royal Photographic Society (FRPS) y de la Royal Society of Arts (FRSA).
Nunca se casó, y en 1901, un año después de la muerte de su padre, se mudó a Clevedon House, hoy 10 Park Town, Oxford, donde murió en 1930.

"El moro Conda / Conda the Moor", The Mount, Gibraltar, 5/1903. The People of Gibraltar
Museo de historia de la ciencia / History of Science Museum (Oxford, Reino Unido / UK)

On June 26 is the birthday of

Sarah Angelina "Angie" Acland, English amateur photographer born in 1849 in Oxford, known for her portraiture and as a pioneer of colour photography.
She was credited by her contemporaries with inaugurating colour photography "as a process for the travelling amateur", by virtue of the photographs she took during two visits to Gibraltar in 1903 and 1904.
As a child, she was photographed by Charles Lutwidge Dodgson (aka Lewis Carroll) with her friend Ina Liddell, the sister of Alice Liddell. The art critic John Ruskin taught her art and she also knew a number of the Pre-Raphaelites. She even assisted Dante Gabriel Rossetti when he was painting murals at the Oxford Union.
At the age of 19, Acland met and was influenced by photographer Julia Margaret Cameron. Ackland took portraits and landscapes. For example, she took a portrait photograph of the Prime Minister William Gladstone during a visit by him to Oxford. On the death of her mother in 1878, Sarah became her father's housekeeper at the family home in Broad Street until his death in 1900.

"Flora Calpensis", Gibraltar, 5/1903 o / or 5/1904. The People of Gibraltar
Museo de historia de la ciencia / History of Science Museum (Oxford, Reino Unido / UK)

Acland started to experiment with colour photography in 1899. Her earliest work was accomplished using the Ives Kromskop and Sanger Shepherd colour processes, in which three separate photographs were taken through red, green, and blue filters. In 1903 Acland visited her brother Admiral Acland at his home in Gibraltar. Acland took photographs of Europa Point looking out from Europe to Africa, pictures of flora in the Admiral's residence, The Mount, and the author and ornithologist Colonel William Willoughby Cole Verner. In 1904, she exhibited at the Annual Exhibition of the Royal Photographic Society of Great Britain with 33 three-colour prints under the title The Home of the Osprey, Gibraltar.

"John Ruskin (izq./ left) & Sir Henry Acland (der./ right)"
Copia a la albúmina / albumen print, 1/8/1893. Victorian Web
Tomada en Brantwood, la casa de Ruskin en Lake Coniston /
Taken on the grounds of Brantwood, Ruskin's home on Lake Coniston.

John Ruskin en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XIX)]

She later used the Autochrome process of the Lumiere brothers, introduced in 1907. In her later life after the death of her father, until her death in 1930, Sarah Acland lived in Park Town, North Oxford, taking many colour photographs there. She also visited and widely photographed on the Atlantic island of Madeira, staying at Reid's Hotel to the west of central Funchal.
Sarah Acland was a Fellow of the Royal Photographic Society (FRPS) and the Royal Society of Arts (FRSA).
She never married, and in 1901, the year after her father's death, she moved to Clevedon House, now 10 Park Town, Oxford, where she died in 1930.

"Sir George Stuart White en el jardín de "El convento" / in the garden of the 'Convent'"
Gibraltar, Abril o Mayo / April or May, 1903. The People of Gibraltar
Museo de historia de la ciencia / History of Science Museum (Oxford, Reino Unido / UK)

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