sábado, 30 de septiembre de 2017

Aniversarios Fotografía / Anniversaries Photography (CXCVII) [Septiembre / September 25-30]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Septiembre aquí / All anniversaries for September here.
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El 25 de Septiembre es el cumple de

Inez van Lamsweerde, fotógrafa de moda holandesa nacida en 1963 en Ámsterdam, Holanda. Ella es parte del dúo fotográfico de moda Inez y Vinoodh, junto con Vinoodh Matadin (Amsterdam, Países Bajos, nacido el 29/9/1961, ver más abajo)
Su trabajo ha sido presentado en revistas de moda y campañas publicitarias. También producen obras de arte independientes.

"Bono & Penélope Cruz"

Bono en "El Hurgador" / in this blog[Arte y Humor (IX)], [Ambro Jordi (Dibujo)]
Penélope Cruz en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios fotografía (XXXVII)], [Aniversarios Fotografía (CII)]

Por más de 25 años, Inez y Vinoodh han trabajado en el campo de la fotografía de moda. Trabajando juntos desde 1986, la galardonada asociación holandesa ha construido una colección de obras. Han organizado exposiciones y proyectos de colaboración, participado en exposiciones colectivas internacionales y sus obras de arte se conservan en colecciones privadas y de museos. Inez y Vinoodh viven en Nueva York.


"Javier Bardem"

Javier Bardem en "El Hurgador" / in this blog:

Se conocieron en la Fashion Academy Vogue en su ciudad natal, Ámsterdam, donde inicialmente estudiaron diseño de moda -Vinoodh de 1981 a 1985 e Inez de 1983 a 1985. Inez obtuvo una maestría en fotografía en la Gerrit Rietveld Academie (1985- 90) y Vinoodh fundó la línea de ropa de Lawina con su compañero Rick Bovendeert. Un encargo a Inez para fotografiar la colección Lawina de 1986 llevó a Vinoodh a comenzar a trabajar con ella, primero como estilista y eventualmente en 1995 como co-autor de las imágenes que producen juntos.

"Love on the Left Bank", "Lara Stone", British Vogue


A medida que la notoriedad de Inez y Vinoodh creció en el mundo del arte, la comunidad de la moda quedó igualmente cautivada por sus primeras tareas editoriales para la revista de estilo BLVD en Ámsterdam, donde ambos estaban viviendo. Una historia revolucionaria reeditada como For Your Pleasure en la revista de estilo británico The Face en abril de 1994 agregó glamour de alto octanaje al oscuro e inquietante tenor de su trabajo y los marcó comprometiéndose con la moda explícitamente como tema.
Inez y Vinoodh volvieron a Nueva York permanentemente en 1995 para satisfacer demandas cada vez mayores para ellos como fotógrafos de por encargo, y desde entonces han realizado una producción prodigiosa.

"Björk (Poisson-Nageur)", 2000



El 26 de Septiembre es el cumple de

Michael Dweck, artista visual y cineasta estadounidense nacido en 1957 en Brooklyn, conocido por su sugerente estilo fotográfico.
El concepto de belleza y su estética son temas importantes en su obra, y son explorados a través de medios tanto figurativos como abstractos. En 2003 se convirtió en el primer fotógrafo vivo en realizar una exposición individual en Sotheby's.

"Sirena / Mermaid 6b", Miami, Florida, 2006

Dweck se graduó de la Escuela Secundaria John F. Kennedy de Bellmore en 1975. Luego asistió al Pratt Institute en Brooklyn. Inicialmente estudiante de arquitectura, Dweck se pasó a la comunicación y las bellas artes en 1976.

"Sonia cambiándose / Sonya Getting Changed"

"Sirena / Mermaid 5", Wachee, Florida, 2007

En 2002 comenzó a centrar sus esfuerzos hacia su trabajo en las artes visuales. Ha expresado su preferencia porque se le conozca como artista visual en lugar de fotógrafo, diciendo: "Estamos entrando en un momento en que la gente piensa que la descarga de Instagram en tu iPhone te hace fotógrafo, y creo que es importante que cualquier fotógrafo verdadero, con corazón y visión, se distancie de eso."

"Habana Libre, Noche de cine / Free Havana, Movie Night"

Después de cerrar su agencia de publicidad, en 2002 comenzó a fotografiar temas y escenas en los alrededores de Montauk, centrándose en su subcultura surfista. Dweck presentaría esta colección de fotos artísticas en la exposición individual de 2003 en Sotheby's, Nueva York, y en 2004 su primer libro, "El fin: Montauk, Nueva York / The End: Montauk, N.Y.", publicado por Harry N. Abrams. La tirada de 5.000 ejemplares se agotó en menos de tres semanas. El segundo libro de Dweck "Sirenas / Mermaids" fue lanzado en 2008 por Ditch Plains Press. Su tercer libro "Habana Libre / Free Havana", fue publicado por Damiani Editore y presentó la glamorosa vida de la clase privilegiada en la Cuba moderna.

"Sirena / Mermaid 4", Miami, Florida, 2007


El 27 de Septiembre es el cumple de

Gáspár Stekovics, pintor, artista y fotógrafo húngaro nacido en 1966 en Sárvár.

"Péter Esterházy" © Gáspár Stekovics

"Gyuri Sándor", 2014 © Gáspár Stekovics

Entre 1981 y 1985 estudió en el Pécs Art Secondary School. Completó sus estudios universitarios en la escuela de pintura de la Academia Húngara de Bellas Artes entre 1986 y 1991, y en 1990-91 asistió a clases magistrales. Sus profesores fueron László Veress Sándor y Zoltán Tölg-Molnár. Desde 1990 es miembro del MAOE. Entre 1992 y 1998 impartió clases en la Escuela de Arte de Szeged en Szombathely entre 1994 y 1998. Entre 1998 y 2005 fue profesor asistente en la Escuela de Formación Profesional Berzsenyi Dániel. Desde 2006 trabaja como freelance.

"Károly Makk" © Gáspár Stekovics

"Zalán Tibor" © Gáspár Stekovics

Además de su obra pictórica, ha trabajado como fotógrafo desde 2010.
Es autor de numerosos libros de retratos y antología (Péter Nádas, Géza Bereményi, Vilmos Csaplár ...).
Sus obras se pueden ver en colecciones públicas y colecciones privadas, tanto en Hungría como en el extranjero.

"Péter Nádas" © Gáspár Stekovics


El 28 de Septiembre es el cumple de

Hellen van Meene, fotógrafa holandesa nacida en 1972 en Alkmaar.

© Hellen van Meene

© Hellen van Meene

Estudió en el Colegio de Arte en Edinburgo, Escocia, y fotografía en la Academia Gerrit Rietveld en Ámsterdam.
Más imágenes e información en los posts previos.

© Hellen van Meene

Hellen van Meene en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XXXIII)], [Hellen van Meene (Fotografía)]


El 29 de Septiembre es el cumple de

Vinoodh Matadin, modelo, diseñador y estilista de moda y fotógrafo holandés nacido en Ámsterdam, Holanda, en 1961.

"Kate Moss", Harper's Bazaar, 2000

Kate Moss en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XII)][Asonancias (XIX)]



Es parte del dúo fotográfico de moda Inez y Vinoodh, junto con Inez van Lamsweerde (Amsterdam, Holanda, nacida el 25/9/1963, ver más arriba)
Su trabajo ha sido presentado en revistas de moda y campañas publicitarias. También producen obras de arte independientes.
Ver la biografía de Inez and Vinoodh más arriba.

"Viggo Mortensen"

Viggo Mortensen en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (XCIV)], [José Haro (Fotografía, Cine)]

"Susan Sarandon", Let Love Adorn You, V Magazine

Susan Sarandon en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CCII)]


Hoy, 30 de Septiembre es el cumple de

Sam Tata, destacado fotógrafo y periodista gráfico nacido en 1911 en Shanghai, China.

"Leonard Cohen", Rue St. Dominique, Montreal, Canadá, mid-60's. Michael Ochs Archives. Link

Leonard Cohen en "El Hurgador" / in this blog: [Uruguayos (LXVIII)], [Uruguayos (LXVIII)]

"Jaulas con aves canoras / Cages With Song Birds", Shanghai, 1949.
Institut d'Asie Orientale and Virtual Shanghai

Se graduó de la Escuela Pública de Shanghai y luego estudió durante dos años en la Universidad de Hong Kong. Comenzó en la fotografía a los veinticuatro años, y fue uno de los miembros fundadores del Shanghai Camera Club. Un amigo del club, Alex Buchman, que trabajaba como fotoperiodista de la China Press, inspiró a Tata a comprar su primera Leica y a recorrer las calles para obtener imágenes significativas. En 1939 aprendió retrato de estudio académico con Oscar Seepol, y más tarde estudió con los fotógrafos Chin San Long y Liu Shu Chong. En sus primeras fotografías se hizo adepto en el uso de la iluminación y a las técnicas aditivas favorecidas por los pictorialistas. Su enfoque en el retrato en estos años fue dictado en parte por la ocupación japonesa de Shanghai en 1937, y Tata no pudo dedicarse a la fotografía a tiempo completo hasta 1946.

Buster Keaton filmando su última película muda, el corto "El ferroviario" /
filming his last silent movie, the short, "The Railrodder", Montreal, Canada, 1964. Link

En 1947, gracias a los esfuerzos del pictorialista indio Jehanghir Unwalla, la obra de Tata se mostró en Bombay. Varios meses más tarde, en una muestra patrocinada por la Sociedad de Arte de Bombay, conoció al fotógrafo francés Henri Cartier-Bresson y, a través de su influencia y mentoría, fue impulsado a retomar el fotoperiodismo con renovado vigor. Comenzó a contribuir en periódicos de Bombay como "Trend" y "Flashlight". Con Cartier-Bresson, Tata documentó el movimiento de independencia india de 1946-1948, incluyendo el asesinato de Mahatma Gandhi. En 1949 regresó a Shanghai, donde registró la caída del Kuomintang y la toma de la ciudad por las tropas comunistas. Durante un período estuvo acompañado por Cartier-Bresson que se quedó con Tata y su familia. Tata permaneció en la ciudad hasta 1952, cuando se trasladó a Hong Kong. Hizo un viaje a Cachemira y la India en 1955, y su ensayo fotográfico "Himalyan Pilgrimage" fue publicado por National Geographic en octubre de 1956.

"Pared del templo / Temple Wall", Eklingii. Rajasthan. 1984. Link

En 1956 Sam Tata emigró a Canadá y se estableció en Montreal. Rápidamente encontró trabajo haciendo fotos para documentales realizados por el National Film Board y se convirtió en editor de fotos de la revista The Montrealer. Su obra apareció en varias publicaciones y revistas.
A veces por encargo, pero cada vez más por iniciativa propia, comenzó a reunir una colección de imágenes de figuras literarias y artísticas canadienses, incluyendo Michel Tremblay, Leonard Cohen, Michael Laucke, Irving Layton, George Bowering, Donald Sutherland, Alice Munro y Gilles Vigneault. Fue nombrado miembro de la Real Academia Canadiense de Artes, y galardonado en 1990 con el premio de la Asociación Canadiense de Creadores de Imagen Profesional (CAPIC) a los logros de toda una vida.
Murió en 2005.

"Hombre pobre recogiendo arroz en las calles /
A poor man picking up spilt rice in the street", 1949. Institut d'Asie Orientale and Virtual Shanghai


Textos en inglés / English translation

On September 25 is the birthday of

Inez van Lamsweerde, Dutch fashion photographer born in 1963 in Amsterdam, Netherlands. She's part of the fashion photographer duo Inez and Vinoodh, along with Vinoodh Matadin (Amsterdam, Netherlands, born on Sept. 29th, 1961, see below)
Their work has been featured in fashion magazines and advertising campaigns. They also produce independent art work.
For over 25 years, Inez and Vinoodh have worked in the field of fashion photography. Working together since 1986, the award-winning Dutch partnership has built a collection of work. They have staged exhibitions and collaborative projects, participated in international group shows and their artworks are held in private and museum collections. Inez and Vinoodh live in New York.
Inez and Vinoodh met at the Fashion Academy Vogue in their hometown, Amsterdam, where they both initially studied fashion design -Vinoodh from 1981 to 1985 and Inez from 1983 to 1985. Inez took a master's degree in photography at the Gerrit Rietveld Academie (1985–90) and Vinoodh founded the Lawina clothing line with his classmate Rick Bovendeert. A commission for Inez to photograph the 1986 Lawina collection led to Vinoodh beginning to work with her, first as a stylist and eventually in 1995 as co-author of the images they produce together. 
As Inez and Vinoodh’s notoriety burgeoned in the art world, the fashion community became equally captivated by their early editorial assignments for the style magazine BLVD in Amsterdam, where the two were then living. A breakthrough story republished as For Your Pleasure in British style magazine The Face in April 1994 added high-octane glamour to the dark and unsettling tenor of their work and marked them engaging with fashion explicitly as the subject of their work.
Inez and Vinoodh returned to New York permanently in 1995 to meet ever-increasing demands for them as assignment photographers and they have been prodigious in their output ever since.

On September 26 is the birthday of

Michael Dweck, American visual artist and filmmaker born in 1957 in Brooklyn, known for his suggestive photographic style.
The concept of beauty and its aesthetics are important themes in his work and are explored through both figurative and abstract means. In 2003, he became the first living photographer to have a solo show at Sotheby's in New York.
Dweck graduated from Bellmore's John F. Kennedy High School in 1975. He then attended Pratt Institute in Brooklyn. Initially an architecture student, Dweck switched to communication and fine arts in 1976.
In 2002, Dweck began to focus his efforts towards his work in the visual arts. He has expressed his preference for being called a visual artist rather than a photographer, saying "We're entering a time when people think downloading Instagram on your iPhone makes you a photographer, and I think it's important that any true photographer, one who has heart and vision, distances himself or herself from that."
After closing his advertising agency, in 2002 Dweck began to photograph subjects and scenes around Montauk, focusing on its surfing subculture. Dweck would parlay this collection of art photos into the 2003 solo show at Sotheby's in New York and in 2004 his first book, The End: Montauk, N.Y., published by Harry N. Abrams. The 5,000-print run was sold out in less than three weeks. Dweck's second book Mermaids was released in 2008 by Ditch Plains Press. Dweck's third book, Habana Libre ("Free Havana"), was published by Damiani editore and depicted the glamorous lives of the privileged class in modern Cuba.

On September 27 is the birthday of

Gáspár Stekovics, Hungarian painter, artist and photographer born in 1966 in Sárvár.
Between 1981 and 1985 he studied at the Pécs Art Secondary School. He completed his university studies at the painting school of the Hungarian Academy of Fine Arts between 1986 and 1991, and in 1990-91 he attended masterclass. His professors were László Veress Sándor and Zoltán Tölg-Molnár. Since 1990 he has been a member of MAOE. Between 1992 and 1998, he taught at the Szeged School of Art in Szombathely between 1994 and 1998. Between 1998 and 2005 he was assistant professor at Berzsenyi Dániel Teacher Training College. Since 2006 he works as freelance.
In addition to his work as painter, he has worked as a photographer since 2010.
He is the author of many portraits books and anthology (Péter Nádas, Géza Bereményi, Vilmos Csaplár ...).
His works can be seen in public collections and private collections, both in Hungary and abroad.

On September 28 is the birthday of

Hellen van Meene, Dutch photographer born in 1972 in Alkmaar.
She studied at the College of Art in Edinburgh, Scotland, and photography at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam.
More images and information in previous posts.

On September 29 is the birthday of

Vinoodh Matadin, model, fashion designer, fashion stylist and photographer born in 1961 in Amsterdam. He's part of the fashion photographer duo Inez and Vinoodh, along with 
Inez van Lamsweerde (Amsterdam, Holanda, born on Sept. 25th, 1963, see above)
Their work has been featured in fashion magazines and advertising campaigns. They also produce independent art work.
See the biography of Inez and Vinoodh above.

Today, September 30, is the birthday of

Sam Tata, noted photographer and photojournalist born in 1911 in Shanghai, China.
He graduated from Shanghai Public School, and then studied business for two years at the University of Hong Kong. He took up photography at the age of twenty-four, and was one of the founding members of the Shanghai Camera Club. A friend at the club, Alex Buchman, who was working as a photojournalist for the China Press, inspired Tata to buy his first Leica and roam the streets for meaningful images. In 1939, he learned academic studio portraiture with Oscar Seepol, and he later studied with the photographers Chin San Long and Liu Shu Chong. In his early photographs, he became adept in the use of lighting and in the additive techniques favoured by the pictorialists. His focus on portraiture in these years was partly dictated by the Japanese occupation of Shanghai in 1937, and Tata was not able to take up photography full-time until 1946.
In 1947, through the efforts of the Indian pictorialist Jehanghir Unwalla, Tata's work was shown in Bombay. Several months later, at a show sponsored by the Bombay Art Society, he met French photographer Henri Cartier-Bresson, and through his influence and mentorship, was galvanized to take up photojournalism with renewed vigour. He began to contribute to Bombay periodicals such as Trend and Flashlight. With Cartier-Bresson, Tata documented the Indian Independence movement from 1946–1948, including the assassination of Mahatma Gandhi. In 1949, Tata returned to Shanghai, where he recorded the fall of the Kuomintang and the takeover of the city by Communist troops; for a period he was accompanied by Cartier-Bresson who stayed with Tata and his family. Tata remained in the city until 1952, when he moved to Hong Kong. He made a trip to Kashmir and India in 1955, and his photo-essay, "Himalyan Pilgrimage", was published by National Geographic in October 1956.
In 1956 Sam Tata immigrated to Canada and established himself in Montreal. He quickly found work doing stills for documentary films made at the National Film Board, and he became a photo editor for The Montrealer magazine. His work appeared in several publications and magazines.
Sometimes on assignment, but increasingly on his own initiative, he began to amass a portfolio of Canadian literary and artistic figures, including Michel Tremblay, Leonard Cohen, Michael Laucke, Irving Layton, George Bowering, Donald Sutherland, Alice Munro, and Gilles Vigneault. He was made a member of the Royal Canadian Academy of Arts, and was awarded the lifetime achievement award in 1990 from the Canadian Association of Professional Image Creators (CAPIC).
He died in 2005.

Aniversarios / Anniversaries (CXCVII) [Septiembre / September 24-30]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Septiembre aquí / All anniversaries for September here.
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El 24 de Septiembre es el cumple de

Dame Elizabeth Violet Blackadder, Sra. Houston, pintora y grabadora escocesa nacida en 1931 en Falkirk.
Es la primera mujer elegida tanto para la Royal Scottish Academy como para la Royal Academy.
En 1954 Blackadder utilizó el dinero de su beca Carnegie para pasar tres meses viajando por Yugoslavia, Grecia e Italia, donde se centró en el arte clásico y bizantino. En 1962 su pintura, "Naturaleza muerta blanca, Pascua" recibió el Premio Gurtrie para el mejor trabajo de un artista joven en la Academia Real Escocesa.

"Tulipanes y pintura india / Tulips and Indian Painting"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 x 70 cm., 1977. ArtUK
Heriot-Watt University (Edinburgo, Escocia / Edinburgh, Scotland)

Durante los años sesenta desarrolló sus intereses en la naturaleza muerta mientras continuaba con su amor por el paisaje, pintándolos en Francia, España, Portugal y Escocia, y adquirió una reputación cada vez mayor por sus pinturas de flores. Durante sus viajes a Francia prestó más atención a la obra de Henri Matisse y debido a esta influencia terminó aclarando su paleta.

"Walltown, Northumberland (Muro romano / Roman Wall)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 85,5 x 111 cm. ArtUK
Universidad de Edinburgo (Escocia / Edinburgh, Scotland)

Blackadder trabajó en una variedad de medios como pinturas al óleo, acuarela, dibujo y grabado. Asistió al Glasgow Print Studio, donde trabajó con los impresores para producir aguafuertes y serigrafías de flores. En sus pinturas y dibujos de naturaleza muerta, considera el espacio entre los objetos cuidadosamente. También pinta retratos y paisajes pero su trabajo posterior contiene principalmente sus gatos y flores tratados con extremo detalle.

Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 101,3 x 101,6 cm., 1988
National Portrait Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK). ArtUK

En 1962 comenzó a enseñar en el Edinburgh College of Art, donde continuó hasta su retiro en 1986.
En la década de 1980 visitó Japón en varias ocasiones y muchas de sus pinturas de esa época mostraron la influencia de estos viajes. La primera vez estuvo en 1985, y volvió al año siguiente. Su interés por las técnicas y temas orientales se materializó en una serie de vibrantes óleos y acuarelas expuestos en la Galería Mercury en 1991. Su deseo de evitar la vibración técnica de Tokio llevó Blackadder a los jardines Zen de Kioto; en muchos sentidos su obra representa los principios del zen que dan importancia primordial a la idea del espacio vacío. Blackadder también viajó a los Estados Unidos. En muchos de sus cuadros aparecerían recuerdos de sus viajes.
Su obra se puede ver en la Galería Tate, la Galería Nacional Escocesa de Arte Moderno, y el Museo de Arte Moderno de Nueva York, y ha aparecido en una serie de sellos de Royal Mail.

* Elizabeth Blackadder murió el 23 de agosto de 2021

"El cofre amarillo / The Yellow Chest"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 101,5 x 127 cm., 1968. ArtUK
Government Art Collection (Londres, Reino Unido / London, UK)


El 25 de Septiembre es el cumple de

Zuzana Rabina Bachoríková, artista y diseñadora eslovaca nacida en 1961 en Bratislava.

"Salome"

Entre 1976 y 1980 estudió en la Escuela de Artes Aplicadas de Bratislava, en el departamento de promoción y diseño de libros por el profesor Gabriel Štrba y Dusan Králik.
Ha dedicado su vida a la pintura, el dibujo, el diseño gráfico, la ilustración, la moda y el diseño de interiores. Ella es la cofundadora de la marca de moda ZURABA. Sus obras están representadas en las colecciones de galerías de Eslovaquia, República Checa, Japón, Suiza, Holanda, Bélgica, África, Australia y Estados Unidos.

"Žltý sen / El Sueño Amarillo / Yellow Dream"

"Madona"

Sus pinturas dan testimonio de un esfuerzo de largo tiempo para crear su propia expresión, resultante de su sentimiento personal y una coloración acorde con mucha experimentación. Ella misma dice ser introvertida. Es por eso que sus pinturas son íntimas y personales. Materializa imágenes que se pueden ver en la meditación, imágenes que se pueden vislumbrar bajo los párpados. Cada pintura tiene muchas capas de significado, mucho simbolismo y fantasía, superando los límites del tiempo y el espacio. Cada composición se basa en el esfuerzo de utilizar la imaginación al máximo, el color intenso y, a veces, los pigmentos de colores nítidos como elementos estructurales dominantes y la poética independiente de la autora resultante de la proyección y la conjunción de diferentes contextos semánticos.
Bachorikova está casada con el artista Oto Bachorik y tienen un hijo, Jakub Bachorik, que es artista en Europa del Este, y una hija que es una actriz y vive en Inglaterra.

"Ťažký náklad / Carga pesada / Heavy Cargo"


El 26 de Septiembre es el cumple de

Dagmar Rosita Astrid Libertas, Duquesa de Marlborough (nacida Douglas, a veces Spencer-Churchill), artista británica de ascendencia sueca y alemana nacida en 1943 en Madrid, España.

"Sentada en azul II / Seated Blue II", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 30" x 40"

Nació como Condesa Rosita Douglas, hija menor del conde Carl Douglas (1908-1961), noble y diplomático sueco que era embajador real de Suecia en el Brasil, y su esposa prusiana Ottora Maria Haas-Heye (1910-2001), nieta materna de Felipe, príncipe de Eulenburg y Hertefeld, por parte de su esposa Augusta, condesa Sandels. Creció como hija de un diplomático, viajando por todo el mundo, pero pasaba sus veranos en la casa familiar, el castillo de Stjärnorp, que pertenecía al abuelo paterno de Rosita, el general Archibald Douglas.

"Cabeza / Head", bronce / bronze, 12" x 11" x 3,5" (base incluida / included base)

Asistió a escuelas en Suecia y en Washington DC. Estudió artes en la renombrada escuela de arte sueca Konstfack en Estocolmo, y luego en la Escuela Nacional Superior de Artes Decorativas de París. Mientras estaba en París también trabajó para el famoso diseñador de moda, Emanuel Ungaro, y más adelante como diseñadora freelance en Londres.

"Olimpia en azul / Olympia in Blue", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 24" x 36"

El 20 de mayo de 1972 se convirtió en la tercera esposa de John Spencer-Churchill, 11º Duque de Marlborough, un inglés que había heredado las propiedades y títulos de su padre dos meses antes. Así se convirtió en Duquesa de Marlborough, con un varias residencias, incluyendo el palacio de Blenheim en Oxfordshire.
El duque y la duquesa se divorciaron en 2008, después de varios años de vivir separados. Según informes de prensa, la duquesa se trasladó a una casa más pequeña en la finca Blenheim y también se compró una casa en Francia.

Izq./ Left: "El payaso / The Clown" - Der./ Right: "Chica con guirnalda / Girl on a Garland"
Ambos / both, óleo sobre lienzo / oil on canvas, 24" x 16"

En 1992 la duquesa regresó al arte como profesional. Ha realizado dos exposiciones individuales en Londres y una en Palm Beach. Su primer muestra en Londres en 1995 estaba constituida por pinturas figurativas. Luego viajó a Marruecos, en 1996, y sus pinturas de temas marroquíes se vendieron rápidamente. Desde entonces ha exhibido y vendido en Londres, Nueva York y Palm Beach. Sus pinturas y esculturas pueden verse en colecciones alrededor del mundo.

"Paisaje azul / Blue Landscape", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 24" x 36"


El 27 de Septiembre es el cumple de

Emile Claus, pintor belga nacido en 1849, en Sint-Eloois-Vijve, un pueblo de Flandes Occidental.

"Soiréé d'eté / Tarde de verano / Summer Evening"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 98 x 131 cm., 1895. Sotheby's

De niño a Emile ya le gustaba dibujar y los domingos recorría tres kilómetros a pie a la Academia de Waregem (la ciudad vecina) para aprender. Se graduó de la Academia con una medalla de oro.
El impulso de pintar no le abandonó, y escribió una carta pidiendo ayuda al famoso compositor y músico Peter Benoit, que vivía cerca, en Harelbeke, y era un visitante ocasional de la familia. Con algo de esfuerzo Benoit logró convencer al padre Claus de permitir que su hijo se formara en la Academia de Bellas Artes de Amberes. No obstante Claus tuvo que pagar por sus estudios. Después de graduarse, se quedó para vivir en Amberes.

"Vaches traversant la Lys / Vacas cruzando el río Lys / Cows Crossing the Lys River"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 200 × 305 cm., 1899. Wikimedia Commons
Musées Royaux des Beaux-Arts (Bruselas, Bélgica / Brussels, Belgium)

Pronto prosperó artísticamente. Como celebridad se convirtió en amigo, entre otros, del escultor francés Auguste Rodin, el naturalista Émile Zola, y los novelistas y poetas belgas Cyriel Buysse, Emile Verhaeren, Pol de Mont y Maurice Maeterlinck. Viajó por el mundo para asistir a exposiciones de su obra.

"El viejo jardinero / The Old Gardener"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 140 x 216 cm., 1885. WikiArt
Musées Royaux des Beaux-Arts (Bruselas, Bélgica / Brussels, Belgium)

Una persona importante en la vida de Emile Claus fue la pintora Jenny Montigny. Ella asistía a las clases magistrales en su taller en Astene, y durante años viajó de ida y vuelta entre Gante y Astene. Aunque Claus era 26 años mayor que ella, comenzaron una relación que duraría hasta la muerte de Claus.
La Primera Guerra Mundial interrumpió el éxito internacional de Claus. Él huyó a Londres donde encontró una casa y un taller en las orillas del río Támesis. Regresó en 1918.
Durante sus años en Amberes Claus pintó principalmente retratos y piezas de género realistas y anecdóticas.

"Le Bateau qui Passe / El barco que pasa / The Boat Who Passes"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 75,5 x 116 cm. Sotheby's

Estimulado por su amigo, el autor Camille Lemonnier, e influenciado por los impresionistas franceses, como Claude Monet (cuyas obras conoció durante sus viajes a París en la década de 1890), Claus pasó gradualmente del realismo naturalista a un estilo muy personal de impresionismo llamado "luminismo" debido a la paleta luminosa que utilizó.
Murió en 1924.

"Journée ensoleillée / Día soleado / Sunny Day"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 92,7 × 73,5 cm., 1899
Museum voor Schone Kunsten (Gante, Bélgica / Ghent, Belgium)


El 28 de Septiembre es el cumple de

Justus (Giusto) Sustermans, pintor flamenco nacido en 1597 en Amberes, que trabajó en el estilo barroco.

"Doble retrato del Gran Duque Fernando II de la Toscana y su esposa Victoria de la Rovere /
Double Portrait of the Grand Duke Ferdinand II of Tuscany and his Wife Vittoria della Rovere"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 161 x 147 cm., c.1660
The National Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK). ArtUK

Sustermans es notable principalmente por sus retratos de los miembros de la familia de Medici, siendo pintor de la corte. Su obra se puede encontrar tanto en la Galería Palatina y la Galería de los Uffizi en Florencia, como en muchas otras galerías de todo el mundo. Durante su vida fue celebrado como el mejor pintor de retratos de Italia.

"Mariscal de campo / Field Marshall Ottavio Piccolomini",
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 92 x 78 cm., 
Nationalmuseum (Estocolmo, Suecia / Stockholm, Sweden)

Primero estudió en Amberes bajo la dirección de Willem de Vos (sobrino del pintor Maerten de Vos), convirtiéndose en su ayudante en 1609. Luego pasó tres años y medio en París, donde estudió y colaboró ​​con Frans Pourbus el más joven. Finalmente fue invitado a Florencia bajo el patrocinio de la familia Medici, donde estudió con retratistas italianos como Il Guercino, el español Diego Velázquez y el francés Pierre Mignard. Mientras estuvo en Italia también recibió la influencia de los artistas venecianos.

Izq./ Left: "Vittoria della Rovere como / as Flora"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1639
Palazzo degli Alberti (Prato, Italia / Italy). Wikimedia Commons
Der./ Right: "Retrato del príncipe Waldemar Cristian (1622-1656), hijo de Cristian IV de Dinamarca /
Portrait of Prince Waldemar Christian (1622-1656), son of Christian IV of Denmark"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, entre / between 1638 - 1640
Palazzo Pitti (Florencia, Italia / Florence, Italy). Wikipedia

En 1620 Sustermans fue a Florencia para servir como el pintor de la corte a Cosimo II de Medici, gran duque de Toscana. Se asoció por primera vez con la familia Medici el año en que murió el Gran Duque. Pasó el resto de su carrera al servicio de los Medici, pintando en varias ciudades italianas, así como en Innsbruck y Viena. Los retratos de Sustermans documentan tres generaciones de la familia Medici.
Murió en 1681.

"Los Senadores de Florencia juran lealtad a Ferdinando II de Medici /
The Senators of Florence swearing Allegiance to Ferdinando II de Medici"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 82 cm., 1621-26. ArtUK
The Ashmolean Museum of Art and Archaeology (Oxford, Reino Unido / UK)

Esta es una de las tres pinturas preparatorias para una gran puerta encargada a Suttermans para celebrar la llegada al trono de Fernand como Gran Duque en 1621. El desnudo reclinado representa al río Arno. El Gran Duque está sentado entre su madre, María Magdalena de Austria, a su derecha, y su abuela, Cristina de Lorena, a la izquierda. /
This is one of three known preparatory paintings for a large overdoor commissioned from Suttermans to celebrate the accession of the young Ferdinando as Grand Duke in 1621. The reclining nude represents the river Arno. The Grand Duke is seated between his mother, Maria Maddalena of Austria on his right, and his grandmother, Christine of Lorraine, on his left.

Justus Sustermans en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XCV)]


El 29 de Septiembre es el cumple de

Alexander Kanoldt, pintor alemán del realismo mágico, nacido en 1881 en Karlsruhe, uno de los artistas de la Nueva Objetividad.

"Der rote Gürtel / El cinturón rojo / The Red Belt", 1929
Pinakothek der Moderne (Munich, Alemania / Germany). Wikimedia Commons

Su padre fue el pintor Edmond Kanoldt, un practicante tardío del estilo nazareno. Después de estudiar en la Academia de Bellas Artes de Karlsruhe partió a Munich en 1908, donde conoció a varios modernistas como Alexei Jawlensky, Wassily Kandinsky y Gabriele Münter. Se convirtió en miembro de la Nueva Secesión de Munich en 1913, con Jawlensky y Paul Klee. Después del servicio militar en la Primera Guerra Mundial de 1914 a 1918, las naturalezas muertas pintadas por Kanoldt muestran la influencia de Derain y una adaptación de las ideas cubistas.

"Stillleben IV / Naturaleza muerta IV / Still Life IV"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 75 x 88 cm., 1926. Van Ham

A principios de la década de 1920 Kanoldt desarrolló el estilo por el que es más conocido, una representación realista mágica de plantas en macetas, latas angulares, frutas y tazas sobre mesadas. También pintó retratos en el mismo estilo severo, así como paisajes geométricos. En 1925 fue nombrado profesor en la Academia Breslau, puesto que ocupó hasta 1931. Durante este tiempo entró en conflicto con la facción de la Bauhaus en la Academia, y estuvo cada vez más en desacuerdo con la vanguardia. Desde 1933 hasta su renuncia en 1936 fue director de la Escuela Estatal de Arte de Berlín.

"Sabina", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 91,2 x 70,6 cm., 1931. Lempertz

Con el auge del régimen nazi en 1933 Kanoldt intentó acomodarse, pintando en un estilo romántico, pero sin embargo muchas de sus obras fueron señaladas por las autoridades como arte degenerado en 1937.
Murió en Berlín en 1939.

"Stillleben XII / Naturaleza muerta XII / Still Life XII"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 85,6 x 64,2 cm., 1920. D&M


Hoy, 30 de Septiembre es el cumple de

Pietro Antonio Rotari, pintor italiano del período barroco nacido en 1707 en Verona.

"Chica con libro / Girl with a Book", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1750-62.
Colección privada / Private CollecitonThe Athenaeum

"Retrato de mujer con pañuelo azul y mantón a rayas /
Portrait of a Woman with Blue Scarf and Striped Shawl"
Norton Simon Museum (Pasadena, EE.UU./ USA)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 45,1 × 34,9 cm., después de / after 1750. Wikimedia Commons

Sus retratos, en su mayoría de mujeres, son bastante famosos, muy hermosos y realistas. Pero su arte consistía principalmente en cargos reales ocupados por emperadores y damas.
Inicialmente fue discípulo de Antonio Balestra, pero se mudó y vivió en Venecia de 1725 a 1727. Luego se unió al estudio de Francesco Trevisani en Roma (1728-1732). Entre 1731 y 1734 trabajó con Francesco Solimena en Nápoles. Luego regresó a Verona, donde se inició con un estudio.

"Retrato de una chica rusa con tocado y vestido azules /
Portrait of a Russian Girl in a Blue Dress and Headdress"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 43,2 x 33 cm. Sotheby's

"Retrato de una mujer con pañuelo de tela escocesa con encaje, chaleco rojo y blusa blanca /
Portrait of a Woman with Plaid Scarf with Lace Trim, Red Vest & White Blouse"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, después de / after 1750. Blog

En 1750 se había trasladado a Viena. En 1756 fue invitado a Rusia por la corte de la zarina Elizabetta Petrovna. Desde allí pasó a Dresde y trabajó con la corte de Augusto III de Polonia. Regresó a San Petersburgo para trabajar en la corte de Catalina II.

"Retrato de busto de una chica joven con corsé azul y gargantilla negra /
Portrait of a Young Lady, Bust Lenght, in a Blue Bodice and Black Lace Choker"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 44,7 x 34,8 cm. MutualArt

Era muy demandado como retratista, y pintó familias reales en Dresde y San Petersburgo. También pintó los retablos con múltiples figuras de los cuatro mártires (1745) para la iglesia del Ospedale di San Giacomo en Verona, un retablo de San Giorgio (1743) para la iglesia del mismo nombre en Reggio-Emilia y una Anunciación (1738) para el altar principal de la iglesia de la Annunziata en Guastalla.
Murió en 1762.

"El encuentro de Alejandro Magno y Roxana tras una cortina en trampantojo /
The Meeting of Alexander the Great and Roxana, Behind a Trompe-L'Oeil Curtain"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 83,1 x 68 cm. Sotheby's

Alejandro Magno en "El Hurgador" / Alexander the Great in this blog[Todos los enlaces / All Links]


Textos en inglés / English translation

On September 24 is the birthday of

Dame Elizabeth Violet Blackadder, Mrs Houston, Scottish painter and printmaker born in 1931 in Falkirk.
She is the first woman to be elected to both the Royal Scottish Academy and the Royal Academy.
In 1954, Blackadder put the money from her Carnegie scholarship towards spending three months travelling through Yugoslavia, Greece and Italy, where she focused on classical and Byzantine art. In 1962 her painting, "White Still Life, Easter" was given the Gurtrie Award for best work by a young artist at the Royal Scottish Academy.
During the 1960s she developed her interests in still life while continuing with her love of landscape by painting landscapes in France, Spain, Portugal and Scotland and acquired a growing reputation for her paintings of flowers. During her travels to France she became more aware of the artist Henri Matisse and because of this influence she ended up lightening up her palette.
Blackadder worked in a variety of media such as oil paints, watercolour, drawing and printmaking. She attended Glasgow Print Studio where she worked with print makers to produce etchings and screen prints of flowers. In her still life paintings and drawings, she considers space between objects carefully. She also paints portraits and landscapes but her later work contains mainly her cats and flowers with extreme detail.
In 1962 she began teaching at Edinburgh College of Art where she continued until her retirement in 1986. 
In the 1980s she visited Japan on a number of occasions and many of her paintings at the time showed the influence of these trips. First visiting in 1985 and returning the following year, Blackadder's interest in Eastern techniques and subject matter was realised in a series of vibrant oils and watercolours shown at the Mercury Gallery in 1991. Her desire to avoid the technical vibrancy of Tokyo took Blackadder to the Zen gardens of Kyoto; in many ways, her work depicts the principles of Zen which give paramount importance to the idea of empty space. Blackadder also traveled to the United States of America. Souvenirs of her travels would appear in many of her paintings.
Her work can be seen at the Tate Gallery, the Scottish National Gallery of Modern Art, and the Museum of Modern Art in New York, and has appeared on a series of Royal Mail stamps.

* Elizabeth Blackadder died on August 23th, 2021

On September 25 is the birthday of

Zuzana Rabina Bachoríková, Slovakian artist and designer born in 1961 in Bratislava.
Between 1976 and 1980 she studied at the School of Applied Arts in Bratislava, the department promotion and book design by Professor Gabriel Štrba and Dusan Králik.
She dedicated her life to painting, drawing, graphic design, illustration, fashion and interior design. She is the co-founder of the fashion brand ZURABA. Her works are represented in the collections of galleries in Slovakia, the Czech Republic, Japan, Switzerland, the Netherlands, Belgium, Africa, Australia and the United States.
Her paintings bear witness to a long-time effort to create her own expression resulting for her personal feeling and strongly experienced colour chord. She herself says to be an introvert. That´s why her paintings are intimate and personal too. She materializes images that can be seen in meditation: images that may be glimpsed under one´s eyelids. Each painting has many layers of meaning, a lot of symbolism and fantasy, trandscending the boundaries of time and space. Each composition is based on effort to use maximum imagination, on bold colouring, and sometimes on sharp colour pigments as dominant structural elements and on the author´s independent poetics resulting from projection and conjunction of different semantic contexts.
Bachorikova is married to artist Oto Bachorik, and they have a son, Jakub Bachorik, who is an artist in Eastern Europe and a daughter who is an actress and lives in England.

On September 26 is the birthday of

Dagmar Rosita Astrid Libertas, Duchess of Marlborough (née Douglas, sometimes Spencer-Churchill), British artist of Swedish and German descent born in 1943 in Madrid, Spain.
She was born as Countess Rosita Douglas, the younger daughter of Count Carl Douglas (1908-1961), a Swedish nobleman and diplomat who was Royal Swedish Ambassador to Brazil, and his Prussian wife Ottora Maria Haas-Heye (1910-2001), maternal granddaughter of Philip, Prince of Eulenburg and Hertefeld, by his wife Augusta, Countess Sandels. She grew up as a diplomat’s child, travelling all over the world but spent her summers at the family home, the castle of Stjärnorp, which belonged to Rosita's paternal grandfather, General Archibald Douglas.
She attended schools in Sweden and in Washington DC. She studied arts at Sweden’s renowned art school Konstfack in Stockholm, and then at the École nationale supérieure des arts décoratifs in Paris. While in Paris she also worked for the famed fashion designer, Emanuel Ungaro and later as a freelance designer in London.
On 20 May 1972, Rosita Douglas became the third wife of John Spencer-Churchill, 11th Duke of Marlborough, an Englishman who had inherited his father's estates and titles two months before. She thus became Duchess of Marlborough, with a number of residences which included Blenheim Palace in Oxfordshire.
The duke and duchess were divorced in 2008, after several years of living separately. According to newspaper reports, the Duchess moved into a smaller house on the Blenheim estate and also bought herself a house in France.
In 1992, the duchess returned to art as a professional. She has had two solo exhibitions in London and one in Palm Beach. Her first show in London in 1995 featured figurative paintings. Since then, she traveled to Morocco in 1996, and her paintings of Moroccan themes sold briskly. She has since exhibited and sold paintings in London, New York, and Palm Beach. Her paintings and sculptures are in collections around the world.

On September 27 is the birthday of

Emile Claus, Belgian painter born in 1849, in Sint-Eloois-Vijve, a village in West-Flanders.
As a child, Emile already loved drawing and on Sunday went three kilometres on foot to the Academy of Waregem (the neighbouring town) to learn how to draw. He graduated from the Academy with a gold medal.
The urge to paint did not let go of Emile and he wrote a letter for help to the famous composer and musician Peter Benoit, who live in nearby Harelbeke and was an occasional visitor of the family. Only with some effort, Peter Benoit managed to convince father Claus to allow his son to train at the Antwerp Academy of Fine Arts. Claus did have to pay for his studies himself though. After graduating, he stayed to live in Antwerp.
Artistically, Claus soon prospered. As a celebrity, he became a friend of the family with amongst others the French sculptor Auguste Rodin and the naturalist Émile Zola, and with the Belgian novelists and poets Cyriel Buysse, Emile Verhaeren, Pol de Mont and Maurice Maeterlinck. He travelled around the world to attend exhibitions of his work.
An important person in the life of Emile Claus was the painter Jenny Montigny. She followed master classes at his workshop in Astene and for years travelled back and forth between Ghent and Astene. Although Claus was 26 years older than she was, they began a relationship that would last until Claus' death.
The First World War interrupted Claus’ international success. He fled to London where he found a house and workshop at the banks of the river Thames. He returned in 1918.
During his years in Antwerp, Claus mainly painted portraits and realistic, anecdotal genre pieces.
Stimulated by his friend, the author Camille Lemonnier, and influenced by the French impressionists, like Claude Monet whose works he got to know during his trips to Paris in the 1890s, Claus gradually shifted from naturalistic realism to a very personal style of impressionism called 'luminism', because of the luminous palette he used.
He died in 1924.

On September 28 is the birthday of

Justus (Giusto) Sustermans, Flemish painter born in 1597 in Antwerp, working in the Baroque style. 
Sustermans is chiefly notable for his portraits of members of the Medici family as he was their court painter. His work can be found in both the Palatina Gallery and the Uffizi Gallery in Florence, and in many other galleries around the globe. During his lifetime he was fêted as the finest portrait painter in Italy.
He first studied in Antwerp under Willem de Vos (a nephew of the painter Maerten de Vos), becoming his assistant in 1609. He then spent three and a half years in Paris, where he studied and collaborated with Frans Pourbus the younger. He was eventually invited to Florence under the patronage of the Medici family where he studied Italian portraitists such as Il Guercino, the Spanish Diego Velázquez and France’s Pierre Mignard. While in Italy he also became influenced by the Venetian artists.
In 1620 Sustermans went to Florence to serve as the court painter to Cosimo II de' Medici, Grand Duke of Tuscany. He first became associated with the Medici family the year Grand Duke Cosimo II died. He spent the remainder of his career in the service of the Medici, painting in various Italian cities as well as in Innsbruck and Vienna. Sustermans' portraits document three generations of the Medici family.
He died in 1681.

On September 29 is the birthday of

Alexander Kanoldt, German magic realist painter born in 1881 in Karlsruhe, and one of the artists of the New Objectivity.
His father was the painter Edmond Kanoldt, a late practitioner of the Nazarene style. After studies at the Academy of Fine Arts Karlsruhe in Karlsruhe he went to Munich in 1908, where he met a number of modernists such as Alexei Jawlensky, Wassily Kandinsky and Gabriele Münter. He became a member of the Munich New Secession in 1913, with Jawlensky and Paul Klee. After military service in World War I from 1914 to 1918, the still lifes Kanoldt painted show the influence of Derain and an adaptation of cubist ideas.
By the early 1920s Kanoldt developed the manner for which he is best known, a magic realist rendering of potted plants, angular tins, fruit and mugs on tabletops. He also painted portraits in the same severe style, as well as geometrical landscapes. In 1925 he was made a professor at Breslau Academy, a post he held until 1931. During this time he came into conflict with the Bauhaus faction at the Academy, and he was increasingly at odds with the avant garde. From 1933 until his resignation in 1936 he was the director of the State School of Art in Berlin.
With the rise of the Nazi regime in 1933 Kanoldt attempted accommodation, painting in a romantic style, but nonetheless many of his works were seized by the authorities as degenerate art in 1937.
He died in Berlin in 1939.

Today, September 30, is the birthday of

Pietro Antonio Rotari, Italian painter of the Baroque period born in 1707 in Verona.
His portraits of mostly women are quite famous, and very beautiful and realistic. But his art consisted of mainly royal positions held by emperors and ladies.
He was initially a pupil of Antonio Balestra, but moved and lived in Venice from 1725 to 1727. He then joined the studio of Francesco Trevisani in Rome (1728–1732). Between 1731 and 1734, he worked with Francesco Solimena in Naples. He then returned then to Verona, where he started a studio. In 1750, he had moved to Vienna. In 1756, he was invited to Russia by the court of the Tsarina Elizabetta Petrovna. From there he moved to Dresden and to work with the court of Augustus III of Poland. He returned to St Petersburg to work with the court of Catherine II.
He was much in demand as a portraitist, and painted royal families in Dresden and Saint Petersburg. He also painted the multi-figured altarpieces of the Four Martyrs (1745) for the church of the Ospedale di San Giacomo in Verona. He also painted an altarpiece of San Giorgio tempted (1743) for the church of the same name in Reggio-Emilia, and an Annunciation (1738) for the main altar for the church of the Annunziata in Guastalla.
He died in 1762.